Nasza Oferta
Poniżej przedstawiamy Państwu informacje dotyczące wymaganych dokumentów przy niektórych rodzajach czynności notarialnych. Prezentowany spis ma charakter podstawowy, a dla upewnienia się, jakie należy przedłożyć dokumenty i gdzie je uzyskać, prosimy o kontakt z Kancelarią – osobisty, telefoniczny lub mailowy.
Zbycie nieruchomości gruntowej
- odpis zwykły księgi wieczystej
- wypis z rejestru gruntów
- ewentualnie wypis z planu zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie o braku tego planu
- podstawa nabycia
- zaświadczenie stwierdzające, czy nieruchomość jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją wydaną na podst. art.19 ust.3 ustawy o lasach
Zbycie odrębnej własności lokalu
- odpis zwykły księgi wieczystej
- wypis z rejestru gruntów
- wypis z rejestru lokali
- podstawa nabycia
Zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
- zaświadczenie wydane przez spółdzielnię mieszkaniową celem przedłożenia u notariusza
- odpis zwykły księgi wieczystej – jeśli jest prowadzona
- podstawa nabycia
Akt poświadczenia dziedziczenia
- odpis skrócony aktu zgonu
- numer PESEL zmarłego
- testamenty sporządzone przez zmarłego
- jeśli dziedziczą dzieci i małżonek zmarłego – odpisy skrócone aktów urodzenia dzieci, a w przypadku osób, które zmieniły nazwiska w związku z zawarciem związków małżeńskich – odpisy skrócone aktów małżeństwa
- numery ksiąg wieczystych prowadzonych dla składników masy spadkowej – jeśli takie składniki wchodzą w skład spadku
Oświadczenie o poddaniu się egzekucji
- umowa, z której wynika obowiązek złożenia takiego oświadczenia,
np. umowa o udzielenie dofinansowania z Urzędu Pracy, umowa pożyczki
Testament
- dane osoby powoływanej do dziedziczenia: imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, numer PESEL, data i miejsce urodzenia
- w każdym wypadku notariusz musi stwierdzić tożsamość osób dokonujących czynności; może tego dokonać na podstawie dokumentu stwierdzającego tożsamość,
w szczególności dowodu osobistego, paszportu, karty stałego pobytu, - w przypadku gdy stroną czynności jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, należy podać numer KRS takiego podmiotu; często także wymagane jest przedstawienie innych dokumentów, np. umowy / aktu założycielskiego spółki, statutu, uchwały organu zezwalającej na dokonanie danej czynności,
- jeśli przy czynności notarialnej występuje pełnomocnik, musi on przedłożyć dokument pełnomocnictwa, z którego wynika jego umocowanie,
- podstawa nabycia to dokument, mocą którego zbywający nabył prawo – np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, umowa o dożywocie, umowa zniesienia współwłasności, umowa o podział majątku wspólnego, odpis prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, odpis prawomocnego postanowienia sądu o zasiedzeniu, decyzja Spółdzielni Mieszkaniowej o przydziale spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
- jeśli następuje zbycie lub obciążenie rzeczy bądź prawa nabytego w drodze: dziedziczenia (niezależnie od daty nabycia), zasiedzenia (niezależnie od daty nabycia), darowizny (po 1 stycznia 2007 roku), nieodpłatnego zniesienia współwłasności (po 1 stycznia 2007 roku), zachowku (po 1 stycznia 2007 roku), zapisu zwykłego
(po 1 stycznia 2007 roku), dalszego zapisu (po 1 stycznia 2007 roku), zapisu windykacyjnego (po 1 stycznia 2007 roku) – niezbędne jest przedłożenie zaświadczenia Naczelnika Urzędu Skarbowego, potwierdzającego, że nabycie takie zgłoszono do opodatkowania w zakresie podatku od spadków i darowizn
(art.19 ust.6 ustawy o podatku od spadków i darowizn).