Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia.

Czynności notarialne

Poniżej przedstawiamy Państwu informacje dotyczące wymaganych dokumentów przy niektórych rodzajach czynności notarialnych. Prezentowany spis ma charakter podstawowy, a dla upewnienia się, jakie należy przedłożyć dokumenty i gdzie je uzyskać, prosimy o kontakt z Kancelarią – osobisty, telefoniczny lub mailowy.

Zbycie (np. sprzedaż, darowizna, umowa dożywocia) nieruchomości gruntowej

• odpis zwykły księgi wieczystej
  • wypis z rejestru gruntów
  • ewentualnie wypis z planu zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie o braku tego planu
  • podstawa nabycia

Zbycie (np. sprzedaż, darowizna, umowa dożywocia) odrębnej własności lokalu

• odpis zwykły księgi wieczystej
  • wypis z rejestru gruntów
  • wypis z rejestru lokali
  • podstawa nabycia

Zbycie (np. sprzedaż, darowizna) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu

• zaświadczenie wydane przez spółdzielnię mieszkaniową celem przedłożenia u notariusza
  • odpis zwykły księgi wieczystej – jeśli jest prowadzona

Akt poświadczenia dziedziczenia

• odpis skrócony aktu zgonu
  • numer PESEL zmarłego
  • testamenty sporządzone przez zmarłego
  • jeśli dziedziczą dzieci i małżonek zmarłego – odpisy skrócone aktów urodzenia dzieci, a w przypadku osób, które zmieniły nazwiska w związku z zawarciem związków małżeńskich – odpisy skrócone aktów małżeństwa
  • numery ksiąg wieczystych prowadzonych dla składników masy spadkowej – jeśli takie składniki wchodzą w skład spadku

Oświadczenie o poddaniu się egzekucji

• umowa, z której wynika obowiązek złożenia takiego oświadczenia,
    np. umowa o udzielenie dofinansowania z Urzędu Pracy, umowa pożyczki

Testament

• dane osoby powoływanej do dziedziczenia: imiona, nazwisko,nazwisko rodowe, numer PESEL, data i miejsce urodzenia

Oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku

• odpis skrócony aktu zgonu zmarłego
  • dane pozostałych spadkobierców

Informacje dodatkowe

• w każdym wypadku notariusz musi stwierdzić tożsamość osób dokonujących czynności; może tego dokonać na podstawie dokumentu stwierdzającego tożsamość,
    w szczególności dowodu osobistego, paszportu, karty stałego pobytu,

• w przypadku gdy stroną czynności jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, należy podać numer KRS takiego podmiotu; często także wymagane jest przedstawienie innych dokumentów, np. umowy / aktu założycielskiego spółki, statutu, uchwały organu zezwalającej na dokonanie danej czynności,

• jeśli przy czynności notarialnej występuje pełnomocnik, musi on przedłożyć dokument pełnomocnictwa, z którego wynika jego umocowanie,

• podstawa nabycia to dokument, mocą którego zbywający nabył prawo – np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, umowa o dożywocie, umowa zniesienia współwłasności, umowa o podział majątku wspólnego, odpis prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, odpis prawomocnego postanowienia sądu o zasiedzeniu, decyzja Spółdzielni Mieszkaniowej o przydziale spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,

• jeśli następuje zbycie lub obciążenie rzeczy bądź prawa nabytego w drodze: dziedziczenia (niezależnie od daty nabycia), zasiedzenia (niezależnie od daty nabycia), darowizny (po 1 stycznia 2007 roku), nieodpłatnego zniesienia współwłasności (po 1 stycznia 2007 roku), zachowku (po 1 stycznia 2007 roku), zapisu zwykłego
    (po 1 stycznia 2007 roku), dalszego zapisu (po 1 stycznia 2007 roku), zapisu windykacyjnego (po 1 stycznia 2007 roku) – niezbędne jest przedłożenie zaświadczenia Naczelnika Urzędu Skarbowego, potwierdzającego, że nabycie takie zgłoszono do opodatkowania w zakresie podatku od spadków i darowizn
    (art.19 ust.6 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Strony WWW Łódź Wszelkie prawa zastrzeżone 2014
czynnosci-notarialne